Αντικείμενο του μαθήματος είναι να διερευνήσουμε τι ήταν το Ολοκαύτωμα, πώς και γιατί συντελέστηκε ένα από τα μεγαλύτερα μαζικά εγκλήματα του 20ού αιώνα και πώς διατηρήθηκε στη συλλογική μνήμη. Με επίκεντρο την ελληνική περίπτωση θα γίνονται συγκρίσεις με την Ευρώπη και την καταστροφή των εβραϊκών κοινοτήτων εκεί.
Ο όρος «Ολοκαύτωμα» (Γενοκτονία, Shoah), Ερμηνεία του Ολοκαυτώματος (αντισημιτισμός, ολοκληρωτισμός, νεωτερικότητα).
Ο εβραϊκός πληθυσμός της Ευρώπης και αναλυτικά οι εβραϊκές κοινότητες στην Ελλάδα, εβραϊκή κοινότητα Θεσσαλονίκης, σύντομη ιστορία του αντισημιτισμού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Η εύθραυστη Δημοκρατία της Βαϊμάρης, η άνοδος του Χίτλερ και ο «λυτρωτικός» του αντισημιτισμός, η νύχτα των Κρυστάλλων, οι νόμοι της Νυρεμβέργης.
Προγράμματα ευθανασίας, Το σχέδιο της «τελικής λύσης», η σύσκεψη του Βανζέ, η «τελική λύση» στη Θεσσαλονίκη.
Πρόσφυγες, βρετανική πολιτική στην Παλαιστίνη, η διάσκεψη στο Εβιάν, το πλοίο «Σεν Λούις», σχέδιο Μαδαγασκάρη.
Η διάσωση των Εβραίων, αντισημιτισμός, ανθρωπισμός, κοινωνικά δίκτυα.
Μορφές αντίστασης (το Λευκό ρόδο), εξέγερση στο γκέτο της Βαρσοβίας, η απόδραση από το Σόμπιμπορ, η ανατίναξη του κρεματορίου IV στο Άουσβιτς-Μπιρκενάου, η συμμετοχή των Εβραίων στην ελληνική αντίσταση.
Η συμμετοχή Εβραίων, ανδρών και γυναικών στο αντιστασιακό κίνημα στην Ελλάδα, οι λίγες απόπειρες της ελληνικής αντίστασης να βοηθήσουν τον εβραϊκό πληθυσμό, οι συμμαχικές δυνάμεις στα στρατόπεδα στο τέλος του πολέμου.
Οι απώλειες του πολέμου, οι δυσκολίες που συνάντησαν οι επιζώντες.
Ο χωρισμός του κόσμου, ο ψυχρός πόλεμος, η διχοτόμηση της Γερμανίας, οι πρώτες δίκες δωσίλογων, η «εκκαθάριση» στην Αν. και Δυτ. Ευρώπη.
Δίκες δωσίλογων στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ανασυγκρότηση εβραϊκών κοινοτήτων.