Το μάθημα έχει ως στόχο να υποστηρίξει τον διάλογο ανάμεσα στις θετικές επιστήμες (κυρίως φυσική και μαθηματικά) και την φιλοσοφία. Να αναδείξει τα ερωτήματα που προερχόμενα από τις θετικές επιστήμες, αναζητούν την διερεύνηση τους σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο. Να ενθαρρύνει όσους προέρχονται από την φιλοσοφία, να εστιάσουν την προσοχή τους σε θέματα της σύγχρονης επιστήμης και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις τους. Το μάθημα προσφέρεται στα τελευταία έτη (3ο ή 4ο), ώστε ο φοιτητής να έχει ήδη τις προαπαιτούμενες γνώσεις. Υποστηρίζονται οι φοιτητές να παρουσιάσουν τις δικές τους εργασίες, συμβολή στο μάθημα, παρουσία των συναδέλφων τους. Αναμένεται το μάθημα να ενισχύσει την κριτική σκέψη του φοιτητή και να τον βοηθήσει να έχει μία ολοκληρωμένη αντίληψη για το επιστημονικό γίγνεσθαι.
Η Πλατωνική πρόταση για την σχέση μας με την φύση
Ο χρόνος στη φυσική, τη φιλοσοφία, την θεολογία, την λογοτεχνία και την τέχνη.
Η στροφή του Πλάτωνα προς τον κόσμο του γίγνεσθαι, αντλώντας αθώα ευχαρίστηση μέσα από ένα μετρημένο και συνετό παιχνίδι.
Η αγωνία του νεαρού Τέρλες για την έννοια του απείρου. Μετρώντας το άπειρο μαζί με τον Cantor.
Οι παράξενες ιδιότητες του Απείρου. Πώς ο Cantor αποδεικνύει ότι ο πληθάριθμος των ρητών αριθμών είναι ίδιος με τον πληθάριθμο των ακεραίων.
Η κλίμακα των απείρων του Cantor: Πόσα άπειρα υπάρχουν;
Τα μαθηματικά του Cantor: Ο παράδεισος των μαθηματικών, η μία φενάκη; Το φορμαλιστικό πρόγραμμα του Hilbert και η διαίσθηση του Brouwer.
Πώς ο Kurt Gödel απέδειξε ότι η λογική δεν μπορεί να περιγράψει το σύνολο της πραγματικότητας. Ο αριθμός Gödel μίας λογικής πρότασης. Το διαγώνιο λήμμα. Το επιβλητικό θεώρημα του Gödel: Υπάρχουν μη αποκρίσιμες προτάσεις.
Κβαντικές πραγματικότητες. Το πείραμα των δύο οπών και η ερμηνεία του Feynman. Το μυστήριο του κβαντικού εναγκαλισμού.
Η κβαντική δυναμική και οι ανισότητες Bell.
Η Αριστοτελική λογική και η απόρριψή της από την κβαντική μηχανική.
Η κατανόηση της κβαντικής μηχανικής μέσω της λογικής σχέσεων του C.S. Peirce.